De conclusie van het tevredenheidsonderzoek was: oei, onze medewerkers voelen zich niet gezien.
Wat er volgde? Er kwam een beleidsnotitie, min of meer een kopie van het onderzoek, aangevuld met aanbevelingen. Na lang vergaderen – je kent dat: individuen en plasjes – kwam er een oplossing. Een ongekend nieuw concept: het groeigesprek. Deze uitdrukking werd het gevleugelde woord voor een praatsessie van 1 uur tussen twee medewerkers over het welbevinden, de balans werk-privé, de professionele ontwikkeling en zaken die lekker en niet lekker gaan.
Een heuse groeigroep werkte de notitie uit door wekelijks te vergaderen. Er werden intern officiële gesprekspartners voor de groeigesprekken geworven en daarna werden ze ingewerkt voor hun nieuwe taak. In het HR systeem werd een proces ingericht met formulieren die men vooraf en nadien moest invullen en kon printen, up- en downloaden. En als klap op de vuurpijl: via een procesketting werden alle betrokkenen geattendeerd op mutaties die ze moesten accorderen.
Een half jaar later brak het feestelijke moment aan: een plenaire bijeenkomst met de welbekende Powerpoint. De informatie kwam op Intranet zodat alle medewerkers er kennis van konden nemen. Zoals dat hoort volgden al gauw de evaluatie, de enquête en de supervisie voor de gesprekspartners. Uiteraard ontbrak ook de managementinformatie niet, deelnemers opgedeeld in aantallen, geslacht, leeftijd, functie en bedrijfsonderdeel.
Het maanvrouwtje richtte haar telescoop op de aarde en dacht …
Is zien niet gewoon de tijd nemen, vertragen, oprechte belangstelling tonen, de ander in zijn waarde laten, waarderen en erkenning geven?
Hoofdschuddend tuurde ze nog eens naar de aarde …
en vroeg zich af: kan al die energie, al die tijd en al dat het geld niet simpelweg gestoken worden in de tijd nemen om eens een praatje te maken, naar elkaar om te zien of met elkaar het gesprek aan te gaan? Wat staat die eenvoud in de weg?
En toen …
Er bleek opschudding daar beneden.
Help, bepaalde doelgroepen ontbraken in de database met daarin de geregistreerde groeigesprekken. Hoe kon dat? Een commissie van machtigen boog zich over de vraag hoe deze ontbrekende groep werknemers bereikt kon worden.
Het maanvrouwtje grinnikte ondeugend, schoof haar telescoop in en fantaseerde over een poster met de kreet Oei, ik groei. Jij ook? en mondkapjes bedrukt met Wil je eens lekker praten? en knalrode oorpluggen met een bijpassend hoedje waarop stond: hé, ik luister.
Ken jij voorbeelden van eenvoudige problemen die grootse oplossingen krijgen?