Ik haat hokjes. Ze knellen. Vrij wil ik zijn. Mijn hele leven al. Denken in hokjes belemmert een open houding en beperkt groei & vrije ontwikkeling. De ultiemste hokjesdenkers zijn logaritmes. Ze zoeken in data naar veel voorkomende combinaties en trekken daaruit conclusies. Brrr.
Maar soms moet je – voor een beter begrip – hokjes hanteren. Ik noem dat tijdelijk kaderen en vooral weer loslaten. Het gaat immers om de eigenheid van elk mens en dáár aandacht voor hebben.
Ik volgde de workshop Werken met Introverte en Extraverte cursisten met Marijke van Dusseldorp, specialist op dat terrein. Ik was benieuwd of ze me zou verrassen. Ja, je leest het goed: ik verwachtte de bevestiging dat ik ’t aardig deed. Typisch een beweegreden voor iemand met introverte trekken ;-). Benieuwd wat ik leerde?
Eerst een paar vragen.
- Welk van de twee vind jij leuker? Waarom?
- Enig idee hoe je zelf scoort op de ladder introvert-extravert? *Onder dit artikel vind je een link naar een testje.
- Kan een leidinggevende, een cabaretier of een veranderdeskundige van het introverte slag zijn?
De aard van de bedráding bepaalt dus de behoeftes. Weliswaar komt uit die bedrading gedrag voort, maar een introvert iemand kan best extravert gedrag vertonen. Als voorbeeld: had je Claudia de Breij als introvert ingeschat?
De bedrading is bij een persoon uit het autistisch spectrum ook anders. Of neem de analytici versus de creatieven. Daar verloopt de verwerking van informatie ook verschillend. Zelf beschik ik over een brein dat zowel analytisch als creatief denkt, een ongewone combinatie. Heb jij zicht op hoe het bij jou werkt?
Wat we weten en allemaal willen zijn aansluitende condities omdat ze het vermogen tot leren vergroten. Maar hoe vaak houden we werkelijk rekening met die uiteen waaierende wijzen van verwerking? Is onze eigen bedrading ongemerkt toch leidend? Ik beken dat ik vóór de workshop wel dacht in leerstijlen, maar onvoldoende vanuit andere perspectieven, zowel bij het acteren, lesgeven en ontwerpen van lesmateriaal. Hoe zit dat bij jou?
Ik zoom verder in op de introvert en de extravert. Eerst komen de Bedradingseigenschappen en dan de Tips.
In het bestek van dit artikel kan ik onmogelijk alle concrete tips opnoemen. Ze betreffen werkvormen, didactiek, verbale en non-verbale instructies, de omgeving en onze houding. Voel je vrij om me te benaderen voor meer.
Introverte cursisten faciliteer je met… aandacht voor de onderstaande 3 gebieden:
- Energiemanagement
(beperkte groepsgrootte, werkvormen in kleine groepjes of zelfstandig, rustige aankleding, ruimte voor stil zijn, regelmatig pauzes etc)
- Meer tijd voor informatieverwerking, diepgang en focus
(voorbereiding, verdiepende opdrachten, stilte gebruiken, afwisseling in doen en reflectie etc)
- Veiligheid
(laagdrempelige warming-up, start met de lat laag, actief maar niet te persoonlijk, heldere kaders etc)
Extraverte cursisten … hebben trechtering nodig en kanalisering van energie. Onderbreek, bevestig, herhaal, vat samen, spiegel ze en daag ze uit. Een extraverte cursist laat je eerst ervaren en geef je daarna theorie.
Ruimtelijke werkvormen passen beiden. Ze zetten de introvert in beweging, haalt ze uit het hoofd, en extraverten kunnen hun energie er in kwijt.
Aan het eind van dit artikel keer ik terug naar het begin met een dank aan Marijke en de reminder dat het om mensen gaat en niet om hokjes.