• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Quispa

Quispa

Ervaring leert !

  • Home
  • Aanbod
    • Trainingsacteur
    • Trainer
    • Het subtiele oor
  • Wegbereider
  • Gezicht
  • LL’s
  • Organisaties
  • Contactgegevens
Je bent hier: Home / Uit de hoed van deze trainingsacteur … (04-2024)

Uit de hoed van deze trainingsacteur … (04-2024)

22 april 2025 door Bernice Wessel

Schreeuwen, claimen, huilen, hallucinaties, wanen, instrumenteel agressief, splitten … kom maar op! Krabben, knijpen en duwen voeg ik er met genoegen aan toe. Indien gewenst krijgt u er nog copd, een halfzijdige verlamming of een vette reuma bij cadeau. Zelfs grensoverschrijdend gedrag is onderdeel van mijn repertoire. Ja, ook in daden, want iemand met dementie handelt vanuit het onderbrein, die zet geen sluwe taal in, die doet gewoon. Ik zeg niet dat ik het makkelijk vind om aan gevoelige lichaamsdelen van een vreemde te frunniken, maar puttend uit mijn emotie areaal kom ik daar wel uit.

Wat ik moeilijk vind zijn mensen die ‘van het padje zijn’ op een manier dat ze geen enkel contact met zichzelf hebben en voor anderen onbereikbaar zijn, verbaal noch non-verbaal. Ze verkeren in een andere wereld (mede) veroorzaakt door breinschade, maar bovenal ‘verkeren ze ergens waar niemand bij kan’.

Waarom dat moeilijk is? ‘t Vraagt iets gespletens. Het is niet het neerzetten van dergelijk gedrag dat lastig is, maar om als trainingsacteur mijn werk goed uit te voeren moet ik tegelijkertijd volledig in contact zijn, met mezelf en met de cursist. En in die tegenstelling zit de complexiteit van zo’n casus: speel uit contact, maar ben in contact.

Mensen zeggen wel eens: lijkt me leuk dat trainingsacteren, toneelspelen is mijn hobby. Het klinkt merkwaardig, maar t komt niet bij me op om mijn werk als trainingsacteur met toneelspelen te associëren.

Hoe ik het ervaar? Ik speel met emoties en gedrag en mijn lichaam, of beter gezegd mijn hele zijn, is het instrument waarmee en waardoor anderen kunnen leren. Levend lesmateriaal zeg ik ook wel eens of ik noem mezelf schertsend de pop voor het oefenen van de voorbehouden handelingen, maar dan eentje die praat en huilt.

Het is terecht als je me wijst op het feit dat ik in die beschrijving het woord spelen gebruik. Maar voor mij heeft dat eerlijk gezegd weinig raakvlakken met toneelspelen. Eerder met spelen in de zin van de spelende mens, de homo ludens, van Huizinga. De elementen onderzoeken, nieuwsgierig zijn, experimenten, uitzoeken zijn essentieel en veelvoorkomend in mijn werk, zeker als het gaat om onbegrepen gedrag van mensen met breinfalen.

Stel, we hebben een schaal met aan de ene kant theater en aan de andere kant educatie. Dan zit mijn werk als trainingsacteur dichter bij educatie dan bij theater, ondanks het begrip acteur in de functienaam. Mijn rol – ja, in meerdere betekenissen! – is bijzaak, ik ben slechts materiaal. Waar het allemaal om draait is het leerproces van de ander.

Ik vermoed dat dat de reden is waarom ik mijn werk NIET associeer met toneelspelen. Als je naar mijn loopbaan kijkt die grofweg liep van muziekonderwijs naar ict, van ict naar leren & ontwikkelen en van daar naar trainingsacteren; dan is trainingsacteren niet een afslag. Wel een voortzetting van dat leren, van die onderwijskant. Nieuwe middelen en fris materiaal toevoegend, vooral mezelf als instrument inzettend, waarbij ik ondertussen een even grote greep doe uit de kennis en ervaring uit de wereld van de muziek als uit de wereld van leren & ontwikkelen.

Primary Sidebar

Alle Little Learnings

De kracht van 1+1 = vrijheid en avontuur (05-2025)

Uit de hoed van deze trainingsacteur … (04-2024)

Mevr. X … doe er toe door er niet toe te doen

Horen, luisteren, écht luisteren, radicaal luisteren en sexy zijn (02-2025)

Ongemak verdragen ofwel Slechts aanwezig zijn (01-2025)

Hoe ik een symbolisch kompas verwierf (12-2024)

Mijn ultieme wraak (11-2024)

Spagatisch?? Kom maar op met die zorgrobot! Of niet? (10-2024)

Rouw in trainingsacteren. Tips voor meer bewustzijn en gelaagdheid in spel (09-2024)

Trouw zijn, je hart volgen of niet? (06-2024)

Ik zie jou en jij mag mij zien (05-2024)

Wie ben ik? Geheim van het vak? (04-2024)

Zund van de tijd (03-2024)

Inclusief? Introvert en Extravert (02-2024)

Afscheid (01-2024)

Weerstand en dnatsreeW (11-2023)

Woon-Werk (10-2023)

Leven in extreme vorm (09-2023)

Wat het maanvrouwtje zag … (05-2023)

Feedback geven of niet? (04-2023)

Hot item: moeilijk gedrag (03-2023)

Huh?! Verbazing over een training (02-2023)

Liefdevolle vriendelijkheid (01-2023)

Fouten maken (12-2022)

Mediawijs ?? (11-2022)

Hoe een kleine Nee een heldere Ja wordt (10-2022)

Gillende sirenes & perspectieven (09-2022)

De kunst van (ook) het grijze muis-zijn (08-2022)

Tuinieren en leren (07-2022)

De gadget-valkuil ofwel ‘ware redders sluiten aan’ (06-2022)

Geven = Ontvangen? (05-2022)

Wat? Hoe! (04-2022)

Als angst verandert in trots … (03-2022)

Footer

Contact met Quispa

info@quispa.nl
06-43974022

  • LinkedIn

Copyright © 2025 · Quispa · Leren door DOEN!